大規模データ解析ツール
CALCとは?
機械学習によるパターン認識の精度は近年大きく進展し、識別、分類、予測といった応用において産業界でも広く用いられるようになっています。こうした側面では深層学習(ディープラーニング)に代表されるようなブラックボックス型(システムが何故その結果を出すに至ったのかの説明などが困難とされるもの)の手法が、一般にはより良い結果をもたらすことが知られています。
一方で、データを使ってその背後にある世界を理解したいという要求があり、ブラックボックス型とは一線を画す手法が必要になると考えられます。こうした要求に対して、伝統的な相関や類似性だけでは理解が難しい現象は多々あり、このプロジェクトでは因果モデルを推定するというアプローチをとっています。
ソニーCSLの研究員である磯崎隆司は、そのための高精度推測アルゴリズムや潜在変数が含まれる因果モデルへのその拡張、あるいは自身が提唱している熱力学的統計手法の応用などの独自手法を開発しています。
この技術群は、CALCと名付けられ、ソニーグループ内の実データで展開し、分析に関する様々な課題を解決すると同時に、多くのフィードバックを得てさらに技術とノウハウを磨いています。その適用範囲は、ソニーグループのエレクトロニクス、金融、エンタテインメントなどの事業領域での設計、製造、マーケティング、サービスなどの多種多様なデータ分析に及びます。
2017年からは、こうした実績を踏まえて株式会社電通総研、クウジット株式会社とソニーCSLの三社でCALCのライセンス販売、分析受託などのサービスを開始しています。 現在では、ソニーCSLの山本眞大研究員を始め、ソニーグループならびにISID、クウジットからもメンバーが加わり、CALCの研究や技術開発、システム開発をさらに推進しています。くわしくはこちらもご参照ください。
*CALCはソニー株式会社の商標または登録商標です。
A Big Data Analysis Tool
What is CALC?
The ability of machine learning systems to recognize patterns accurately has advanced by leaps and bounds in recent years. These systems are becoming widely used in industries involving identification, classification, and prediction. So-called black boxes - systems where it is difficult to explain where exactly the results come from, deep learning being a prominent example - are now known for producing better results than conventional models.
However, there is a demand to understand the causal relation or logical connection behind the curtain of such big data; we need technologies that clearly delineate these black boxes. In response to this demand, this project attempts to use causal models to interpret the many phenomena that are difficult to understand using traditional notions of correlation or similarity.
Takashi Isozaki of Sony CSL has proposed high-precision inferring algorithms and their extensions those that can deal with latent variables, and has proposed some unique methods for it, such as thermodynamic statistical analysis.
This suite of technologies, given the collective name CALC, was refined with the use of actual Sony Group data and used to solve a variety of analysis-related problems. Along the way, we received lots of feedback that advanced our technology and our knowhow. CALC proved to have applications in a wide range of data analysis involving design, manufacturing, marketing and services in fields from electronics and finance to entertainment.
Based on these results, in 2017 Sony CSL and two other companies, Dentsu Institute and Koozyt Inc., began a service that sells CALC technology licenses, provides analysis consulting, and so on. Currently the team includes Masahiro Yamamoto of Sony CSL, people from the Sony Group, ISID and Koozyt, and Calc technology and systems R&D is progressing.
# CALC is a trademark of Sony Corporation.