発展を続けるAR技術。
その始まりは90年代ソニーコンピュータサイエンス研究所
(ソニーCSL)の研究でした。
カメラを通して映し出された現実の風景と、文字やCGなどを合成し、シームレスに融合するAR(Augmented Reality=拡張現実感)技術は、スマートフォンの道案内アプリやテレビのスポーツ中継などですでに身近なものになっています。 ソニーCSLは90年代前半から、ARの研究に取り組んできましたが、その最初の成果といえるのが、このCyberCodeです。 CyberCodeは1996年、ソニーCSL CSO/京都リサーチ リサーチディレクターの暦本純一により開発された技術で、ウェブカメラのような安価なセンサーを用いて、印刷された二次元コードの ID を認識し、その3次元的な位置や向きを検知するシステムです。
CyberCodeの仕組み
カメラで取り込まれた画像は0と1に二値化され、その中からコードの候補となる領域を探します。候補となる2次元コードの白黒のセルのパターンが適切な ID であるならば正しいサイバーコードとみなされます。 コードが認識されると同時に、コードの画面上での撮影形状から撮影したカメラの側の3次元的な位置を推定します。その推定位置を元に などの情報を実画像にオーバーレイします。 この原理により、3次元位置センサーなどの高価な機器を用いることなく、カメラとビジュアルマーカーだけで、容易かつ正確に実写と CG 映像の合成を行うことができます。
CyberCodeの応用例
サイバーコードは研究開発後、いくつかのソニー製品などに採用されています。1998年にはカメラ付きのノートパソコン、VAIO C1 にサイバーコードアプリケーションが搭載されました。 2006年からは銀座のソニービルにサイバーコードを利用したキオスク端末が設置されています。 そして 2007年にはトレーディングカードと融合したプレイステーション3用ゲーム、"THE EYE OFJUDGMENT" が誕生。ゲームとAR技術が融合した新しい楽しさを提供しました。
AR technology dates to Sony Computer Science Laboratory(Sony CSL) project in the ‘90s
Real-world scenes photographed by cameras. Characters and computer graphics. Augmented reality (AR), which integrates those materials seamlessly, has become familiar as a technology for smartphone navigation and live TV broadcasts of sports events. Sony CSL has engaged in AR research since the early 1990s, and its first successful result was CyberCode. CyberCode was first proposed in 1996 by Sony CSL CSO and Research Director of Kyoto research Jun Rekimoto. Using such inexpensive sensors as a Web camera, he found that it was possible to identify printed two-dimensional codes and detect their three-dimensional positions and directions.An example of CyberCode AR technology Look into CyberCode through a Web or smartphone camera →you will see a projected image integrated into computer graphics, which seems as if it exists in the real world. ※Artist’s rendition of an image projected on the screen.
How CyberCode works
Images loaded into a camera become binarized—0 and 1, from which candidate codes are searched. If the white-and-black cell pattern of a two-dimensional candidate code is appropriately identified, you have the correct CyberCode. Once the code has been identified, the three-dimensional position of the camera used is assumed from the picture shape shown on the code’s screen. According to the position thus obtained, actual images are overlaid with CG and other information. Thanks to these capabilities, CyberCode allows a simple and high-precision synthesis of actual and computer graphic images. It works with just a camera and visual markers, with no need for expensive equipment, such as three-dimensional sensors.
Applications
After it was first proposed, CyberCode found its way into several Sony products, including the VAIO C1, a camera-equipped laptop, which hit the market in 1998. In 2006, an AR-based kiosk terminal was installed in the Sony building in Ginza, Tokyo. And in 2007, “The Eye of Judgment,” a Playstation 3 game involving trading cards, made its debut, presenting a new AR-based style of entertainment.