「色」がアート作品の印象に与える影響力は大きく、それが抽象画であれば更に絶大である - このような考えのもと、コンピュータ技術を駆使し、配色を自動的に生成、創造する手法として実装、開発されたのが「Omoiiro™」です。
「Omoiiro」はテクニックの集合体です。単純に一つの色相からパレットを作ることから(例えばこのホームページの色はそのように作られています)、写真や絵から色の組み合わせを抽出するなど、シンプルな手法(早いのでインテラックティーブアプリに適しています)から人間の視覚についての研究結果を活用した手法まで、最適なアルゴリズムを生成することができます。しかも、そこには本技術の開発者であるアレクシー・アンドレ研究員の美意識が反映されています。
例えば、下記図1は単色からのパレット自動生成の例です。中心となる色相の「周り」を探検しながら、アクセントとなる対象を選択します。
次に、図2は「Omoiiro」における基本的なカラー抽出手法で、ランダムにピクセルを選び、その色を使います。非常にシンプルですが、それぞれの画の印象を保持していることが分かります。
「Omoiiro」では視覚の特徴を活かし、知覚できる色を抽出して使ったパレットを作ることもできます。色空間で分析が行われるので、アクセントとなるカラーは失われることなく、また、対象となる画像のすべてのピクセルが計算に用いられます。図3では、「Omoiiro」の中で現在、一番複雑なアルゴリズムを利用した結果をご覧いただけます。Lab空間でクラスタリングして、元の雰囲気を残した上で美的に配置されたシンプルなパレットが生成されています。
(All pictures taken by Alexis Andre in Morocco/Spain)
※ Omoiiroはソニーグループ株式会社の商標です。
Color has always been a major contribution to the mood of an art piece and even more when dealing with abstract art. "Omoiiro™" is a collection of new and old (but finely tuned) techniques that alleviate the difficult process of choosing colors by automatically generating color palettes from various sources. It could start from a single hue value (this web site is using colors generated by such technique) or the algorithms can extract aesthetically pleasant combinations of colors from existing images (mostly photos). "Omoiiro" ranges from simple methods (so very fast, for interactive applications) to complex methods that leverage our understanding of the human perception of colors, exploring the distribution of the colors in various spaces before selecting the best candidates. The fine tuning of all the methods reflects the aesthetic sense of this project’s researcher, Alexis Andre.
For example Figure 1 shows palettes based around one hue. The idea is to create colors "around" that particular tone and to provide secondary colors for accents.
Figure 2 shows the most basic color extraction method by randomly sampling pixels in the original image. This results in simple yet nice palette that eventually will cover the ranges of colors in the image.
Finally, when thinking about color from a human perception point of view, palettes that contains only discernible colors can be created, without the risk of losing some accent colors in the picture since the methods is looking in a specific color space unrelated to the picture. Figure 3 shows one of the most advanced algorithms in the "Omoiiro" series: clustering in Lab space with adaptable number of clusters that result in nice palettes that reflect the mood of the original image.
(All pictures taken by Alexis Andre in Morocco/Spain)
- "Omoiiro" is a trademark of Sony Group Corporation.