JackInは、人間が他の人間や環境に没入し、その状況や体験を共有したり共同作業を行ったりする際のインタラクションの枠組みである。このようなインタラクションは、現場の作業を遠隔地の専門家が支援したり、現地での体験を他の利用者に伝送する、遠隔から作業者を誘導する、などの応用に適用できる。JackInという言葉はWilliam Gibsonの小説``Neuromancer''で,電脳空間(cyberspace)に没入する行為の表現として用いられていた *1.この考えを発展させて、人間が他の存在に没入する状況をJackInと呼ぶことにしている。
JackInのインタラクションの枠組みに登場する存在をBodyとGhostとして整理する事が出来る。ここで、Bodyは身体を持ち、現場にいて状況を提供する側の存在であり, Ghostはネットワーク経由でBody状況を受けとり,かつBodyに対してインタラクションを働きかける存在である。
たとえば災害地現場でBodyが現場を歩き回り,その感覚や状況を(専門家である)Ghostがネットワーク経由で受け取り,指示を与える.他の例としては、Bodyのスポール体験を他者へ伝送し、Ghostがトップアスリートの視点でスポーツを体験する事が出来る。
JackInはテレプレゼンスの一種とも考えることができる.通常のテレプレゼンスはロボットのような機械に"JackIn"して機械の視点から世界を眺めることができるインタフェースであるが,JackInの対象としては,人間が他の人間にJackInする可能性もある.機械へのテレプレゼンスの場合,人間がマスターで機械がスレーブとなり,スレーブである機械は人間の動きを忠実に再現することを前提としている.一方,人間が人間にJackInする場合,BodyはGhostに従って動くとは限らないので,両者の独立性を許すインタフェースをどう設計するかが従来型のテレプレゼンスとは異なる研究課題となる.JackIn research project では、JackInがもたらす様々な可能性を、身体や環境との関係:JackIn Form Factorや、人間の相互接続の関係:JackIn Formationなどの側面から研究をしています。
JackIn is a framework for interactions allowing one person to become immersed in the situation another person is experiencing, sharing sensory input from that environment. The potential applications of this mode of interaction include remote experts assisting with on-scene tasks, and transmitting experiences to various people who are not present on-scene. The term "jack in" was coined by science fiction author William Gibson in his novel Neuromancer as futuristic slang for entering cyberspace. (*1) The "jacking in" concept further expanded to describe accessing the consciousness of another person.
The JackIn framework is made up of a Body and a Ghost. Body refers to the user present on-scene who supplies the situational sensory data, and Ghost refers to the user who accesses that sensory data over the network. The Ghost can also interact directly with the Body. For example, a Body on the scene of a disaster might walk around and provide a feed of sensory input over the network to a Ghost who is an expert and can issue instructions. Another example would be a top athlete in a sporting event acting as the Body, enabling, as many Ghosts to experience the event from the perspective of that athlete.
Jacking in can be seen as a form of telepresence. Usually telepresence consists of an interface enabling an operator to jack in to a machine, such as a robot, in order to observe the world from the machine's vantage point. But with JackIn, it is also possible for one human to jack in to another. In machine-mediated telepresence, the human operator is the master and the machine is a slave; the machine performs exactly the actions the human operator directs it to perform. In contrast, in the scenario of a human jacking in to another human, the Body is not limited to obeying the directions of the Ghost; both Body and Ghost possess independence. Designing an interface to accommodate this reality is the challenge of working on JackIn, and what distinguishes it from other telepresence research. The vision of the JackIn research project includes everything from the relationship between a body and its environment (JackIn Form Factor) to the relationship between different people (JackIn Formation).
>> Related Project 1 : JackIn Eye
>> Related Project 2 : JackIn Head