ソニーCSL副所長の暦本純一の講演テーマは「A New You」。CSLの初期からのメンバーであり、HCI(Human Computer Interaction)の世界的研究者である暦本は、人とモノとのインタラクションについて、「インターフェース」と「能力拡張」という二つの切り口から語り始めました。「インターフェース」はモノの操作を可能にする界面に関する研究であり、一方の「能力拡張」とは、人間自身の機能の拡張を伴うものの研究である。人間の能力は、コンピュータを使う、あるいは”人馬一体”ならぬ”人機一体”と呼べるようにまで融合することで拡張され、それはコンピュータを使わない場合やコンピュータのみの場合よりも優れた結果を得る可能性があることを示唆しました。いくつかの自身のプロジェクトの事例として、ユーザの身体動作と同期して飛翔するドローン「Flying Eyes」や立体映像によって拡張されたプール「AquaCave」などを挙げました。暦本は、こうした技術を利用することで、場所の制約を越えて人間が仮想的に移動し、外部視点によってリアルタイムでランニングやバッティング、あるいは「AquaCAVE」の場合には泳いでいるときのフォームを客観視できるようになり、フォームなどの改善につなげられると述べました。また、頭部に装着する「LiveSphere」というウェアラブル機器を使えば、それを付けている人、例えば一流の体操選手が競技中に実際に見ている世界を共有することができるようになります。また、自律飛翔式ボール「HoverBall」を使えば、あらゆる年齢の人が、その身体能力、制約に関係なく、ハリーポッターさながらにクィディッチを楽しめるようになるのです。
The researchers who have been with Sony CSL since its early years include CSL Deputy Director Jun Rekimoto, who spoke on the theme of A New You. He began with a review of human-tool interaction, drawing attention to two ideas in particular: the interface, thanks to which a human can come to grips (often literally) with a tool, and augmentation, which denotes the greater efficiency and effectiveness that the tool itself offers. He made the point that humans augmented by computers can achieve better results than either humans alone or computers alone, and went on to give examples of augmentation technologies that can make us happier, more active and more excited. These included a drone that moves in sync with its human operator. Rekimoto pointed out that technology of this kind could be used to deliver an objective, real-time view of running and batting form (or, in the case of AquaCAVE, swimming form), thus offering the viewer an opportunity to adjust form and improve. LiveSphere, a head-mounted device, could offer "the rest of us" a realistic sense of the world as seen by a top gymnast, while the HoverBall would bring the appeal of the Harry Potter sport quidditch to real life for people of all ages and abilities.