10/7~10/9にローマのガゾメトロ・オスティエンセ地区で開催された「Maker Faire Rome 2022 」に、ソニーCSLパリとソニーCSLローマが出展しました。
会場では、言語、サステナビリティ、インフォスフィア、サステイナブルシティー、クリエイティビティなどをテーマに6つのブースに分かれて様々なプロジェクトの紹介を行いました。
15 Minutes City
「15 Minutes City」は2016年にソルボンヌ大学のカルロス・モレノ教授によって提唱された都市環境を革新する新しいコンセプトで、個人が最もよく訪れる場所のセットに、自転車や徒歩で15分以内に常に到達できるようにするというものです。Sustainable Cities Projectチームは、このコンセプトの実現に向けて、「15 Minutes City」プラットフォームを開発し、Maker Faireでその最新状況を紹介しました。このツールは、ここからオンラインで自由に利用できます。
ARTIS
読解は複雑な認知タスクであり、多くの学習障害を持つ児童にとって困難でフラストレーションのたまるものです。ソニーCSLの言語チームは、ハイブリッド治療や教育実践を可能にするアクセシブルで包括的な言語技術を設計することで、これらの困難を解決することを目指しています。CRC(リサーチ・アンド・ケア・センター)と協力し、人工知能を搭載した読解インターフェースにより、文章を読み、理解するプロセス全体がよりカスタマイズ可能で、マルチモーダルかつ真にインクルーシブになるかどうかを設計・評価しました。このプロジェクトの詳細はこちらです。
Art and Science: S+T+ARTS Project
S + T + ARTSは、欧州委員会が資金を提供し、科学、技術、芸術の交わりを促進するプロジェクトです。その2021年版「Repairing the Present」では、世界中のアーティストに、より持続可能で、環境に優しく、住みやすい都市を思い描いてもらいました。ソニーCSLローマとMAXXI美術館は、2名のアーティストを選出し、ローマで6ヶ月間のレジデンスを行いました。パリ出身のアーティスト、オルガ・キセヴェは、都市部における樹木の有益な役割について考察しました。都市は木のように生きている」というインスタレーションで、市民の緑に対する意識によって、都市のモビリティを再構築しました。2つ目のインスタレーションは、ウィーンのスージー・グッチェによるもので、廃棄物の動きに対する市民の意識に焦点を当てたものです。Trace Waste "では、ゴミ箱に捨てられたゴミの経路を、ローマの都市部だけでなく、広く全国的にマッピングしています。ソニーCSLローマは、データとアルゴリズムの部分に関してアーティストをサポートしました。同時に、MAXXIはその芸術的なキュレーションの専門知識で貢献しました。
Face to Face
人工知能は、データの重要な特徴を抽出し、可能性の空間探索することを可能とする有効なツールです。このインスタレーションは、AIと対話し、顔の写真から出発して、人間の顔の空間を探索することを提案することで社会的・技術的システムにおいて「新しい」ものがどのように出現し、人間と機械がどのように可能性の空間を探索し、新しい解決策を見出すかに焦点を当て、新しい科学を発展させることを目的としています。
Foremusic
Music Projectチームでは、音楽業界における人気の要因は何かを理解するために、主要なストリーミングサービスプラットフォームのビッグデータを用いて成功を予測できるかどうかを調査するAIシステム「Foremusic」を開発しました。Foremusicは、楽曲がどの程度世間に受け入れられるかを事前に発見することを可能にします。
KOUZAN
CSH Viennaとの共同プロジェクトであるKOUZANプロジェクトでは、来場者と展示物のインタラクションを可能にするウェブアプリケーション「Kouzan-Expo」を発表しました。このアプリでQRコードをスキャンすると、インスタレーションの情報にアクセスすることができます。また、星印(1=おもしろくない、5=おもしろい)でインスタレーションの感想を述べたり、コメントをつけたりすることができます。また、来場者は自分の行動を時系列で確認することができ、自分の行動がどの程度予測可能であったかを知ることができます。
VALAWAI
VALAWAI (short for Value-Aware AI) プロジェクトは、欧州委員会の資金援助を受け、他の欧州機関(CISIC Barcelona, Institut Mar d'Investigacions Mediques, Istituto Italiano di Tecnologia, Ghent University, Studio Stelluti)と共同で、実際の神経科学モデルに基づいて価値を認識するAIコンポーネントを開発してきました。目的は、システムの判断とその参照価値の両方の透明性が確保されたうえで、人間の行動を強化するような方法で、機械の意思決定に道徳的価値を含めることです。
マイクロファームのためのロボティクス(ROMI)
Sustainability Projectチームは、IAAC/Fab Lab Barcelonaと共同開発したケーブルボットを展示しました。ケーブルボットのカメラで毎日植物の画像を撮影し、収穫の時期や次の植え付けのためのスペースがどれぐらい空くか、などを予測するのに役立っています。
WeWrite
文章を書く、ということは複雑なプロセスです。しかし、現在のほとんどすべてのテキストエディタは、あたかも著者が書きたいものを最初からすでに正確に知っていて、それを直線的でわかりやすい方法でタイプすればよいかのように設計されており、創造的プロセスの複雑さを完全に無視しているように思われます。WeWriteの理念は、創造性、探求、組み換え、そしてより一般的には、テキストの進化の複雑さを、最大限にサポートする環境を作ることです。
Infosphere
Infosphereプロジェクトは、ジャーナリスト、出版社、国家機関や団体と協力し、情報技術を再設計して、情報をよりアクセスしやすくし、社会的対話をより透明でわかりやすく、かつ健全なものにするという挑戦に取り組んでいます。Maker Faireでは、イタリアの政治家のソーシャルメディア・プラットフォームにおける言語的行動に関する最近の研究の発表を行いました。これは、 ソーシャルネットワークのビッグデータを分析することで、これまでアクセスできなかった政治的コミュニケーションの多くの側面を可視化することができた、というものです。
The exhibition of Sony Computer Science Laboratories opens at Maker Faire 2022(ソニーEUによるプレスリリース 2022/10/6)
https://www.sony.eu/presscentre/news/the-exhibition-of-sony-computer-science-laboratories-opens-at-maker-faire-2022
ソニーCSLローマによるMaker Faire Rome 2022出展内容紹介
https://csl.sony.it/2022/10/06/its-time-to-maker-faire-come-visiting-us-at-gazometro-ostiense/
Maker Faire Rome 2022によるソニーCSL出展内容紹介
https://makerfairerome.eu/en/sony-csls-next-generation-technology-maker-faire-rome-2022/
Sony CSL Paris and Sony CSL Rome exhibited at Maker Faire Rome 2022 held in the Gazometro Ostiense area of Rome from 10/7~10/9.
Sony CSL Paris and Sony CSL Rome showed many projects through 6 stands dedicated to sustainable agriculture, 15 Minutes City, infosphere and social dialogue, language and the fascinating interaction between artificial intelligence and art.
15 Minutes City
Scientist Carlos Moreno proposed a new concept to revolutionize urban environments, the 15 Minutes City: individuals should always be able to reach a set of venues they visit the most within a 15-minute travel distance by bicycle or on foot.
To assess whether different cities correspond to this idea, the Sustainable Cities Project team developed the 15 Minutes City platform, which was shown at Maker Faire, including its latest progress. This tool is freely available online here.
ARTIS
Reading comprehension is a complex cognitive task that can be difficult and frustrating for many children with Learning Disorders.
Sony CSL’s language team seeks to solve these difficulties by designing accessible and inclusive language technologies to enable hybrid therapies and educational practices. Collaborating with CRC – Research and Care Center, the team designed and evaluated whether a reading comprehension interface, powered by artificial intelligence, can make the entire process of reading and understanding texts more customizable, multimodal and truly inclusive. Here is the webpage dedicated to the project.
Art and Science: S+T+ARTS Project
S + T + ARTS is a project funded by the European Commission, promoting the intersection between science, technology, and arts. Its 2021 edition, “Repairing the Present”, asked artists worldwide to imagine a more sustainable, green, and livable cities. Sony CSL Rome and MAXXI museum selected two relevant artists who spent six months in residency in Rome. Olga Kisseleva, an artist from Paris, delved into the topic of the beneficial role of trees in urban areas. Through her installation “Cities live like trees,” she reshaped urban mobility according to the citizen’s awareness of greenery. The second installation, by Susi Gutsche from Vienna, is focused on public awareness of movements of waste. In “Trace Waste,” she mapped the path of the garbage after it has been released in a trash can, both in urban areas of Rome and, more broadly, nation-wide. Sony CSL Rome supported the artists as regards the data and algorithm part. At the same time, MAXXI contributed with its artistic curatorial expertise.
Face to Face
From a scientific point of view, creativity can be related to the exploration of what we call “the space of possibilities”. This space contains all the possible variations of what we already know, together with new, unexpected ideas whose origin and content are difficult to predict. In general, the exploration of the space of possibilities allows us to find original, pleasant or valid solutions starting from the information or data we already have.
Artificial intelligence is an effective tool for extracting the important characteristics of a set of data, allowing us a direct interaction with the space of possibilities. The installation proposes to explore the space of human faces by interacting with AI and starting from a photo of the face.
Foremusic
Foremusic enables you to discover in advance how well a song will be received by the public. Sony CSL Music Project Team developed this AI system to investigate whether success can be predicted using big data from major streaming service platforms, to understand what the drivers of popularity in the music industry are.
KOUZAN
At Maker Faire in Rome, KOUZAN, a project in collaboration with CSH Vienna, presents a web application, Kouzan-Expo, which allows an interaction between the visitors and the installations of the fair. Visitors can access the informative material on the installation by scanning its QR code with the app. They can also express their level of appreciation of the installation through stars (1=not interesting, 5=interesting) and add comments. They can browse the chronology of their journey at any moment and get an indication of how predictable their rating activity was.
VALAWAI
VALAWAI (short for Value-Aware AI) project is funded by the European Commission, and, in collaboration with other European institutions (CISIC Barcelona, Institut Mar d’Investigacions Mediques, Istituto Italiano di Tecnologia, Ghent University, Studio Stelluti), has developed value-aware AI components based on actual neuroscientific models. The aim is to include moral values in machine decision-making, in a way that makes both the system’s decisions and its reference values are transparent and reinforce human action.
Robotics for Microfarms (ROMI)
In the framework of the EU funded Project ROMI, the sustainability team at Sony CSLdisplayed a cablebot that was jointly developed by IAAC/Fab Lab Barcelona and Sony CSL. The cablebot’s camera is used to take daily images of the plants and helps predict when they will be ready for harvest and what space will become available for new plantations.
WeWrite
Writing is a complex process. Yet, almost all current text editors seem to be designed as if authors already know exactly what they want to write from the beginning, and they just have to type it down in a linear and straightforward way, completely neglecting the complexity of the creative process. The philosophy of WeWrite is to create an environment where creativity, exploration, recombination, and, more in general, the complexities of the evolution of a text are supported to their wildest extents.
Infosphere
The Infosphere research line at Sony CSL Rome is tackling the challenge of redesigning Information Technologies to make information more accessible and social dialogue more transparent, understandable, and healthy by collaborating with journalists, publishers, national authorities and institutions. Among the various projects presented at Maker Faire, a recent study on the linguistic behavior of Italian politicians on social media platforms: Sony CSL researchers were able to provide a visualization of many of the aspects of political communication which were previously inaccessible, thanks to the analysis of social networks’ big data.
The exhibition of Sony Computer Science Laboratories opens at Maker Faire 2022(Press release by Sony EU 2022/10/6)
https://www.sony.eu/presscentre/news/the-exhibition-of-sony-computer-science-laboratories-opens-at-maker-faire-2022
Introduction of the contents of the exhibit at Maker Faire Rome 2022 by Sony CSL Rome
https://csl.sony.it/2022/10/06/its-time-to-maker-faire-come-visiting-us-at-gazometro-ostiense/
Introduction of Sony CSL's exhibit by Maker Faire Rome 2022
https://makerfairerome.eu/en/sony-csls-next-generation-technology-maker-faire-rome-2022/